BRASIL, Davi do Socorro Barros2025-04-012014BARBOZA, Luciana Arantes Silva. Educação Ambiental e Linguagem: O Uso do Livro Paradidático Interativo como Proposta Pedagógica para Despertar a Sensibilização Ambiental. 2014. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Meio Ambiente) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.https://rigalileo.itegam.org.br/handle/123456789/968This research was conducted in ten public schools in Redenção-PA, with 6th and 9th-grade students, aiming to diagnose their environmental perception and produce an interactive paradidactic material. The goal was to compare environmental awareness before and after using the material, which addressed themes such as burning, water, waste, and pollution, integrating them with Portuguese language learning. The results showed that the material significantly contributed to environmental awareness and the development of reading and writing skills.pdf.Percepção ambientalmaterial paradidáticoescola públicaeducação ambientallinguagemEducação Ambiental e Linguagem: O Uso do Livro Paradidático Interativo como Proposta Pedagógica para Despertar a Sensibilização AmbientalDissertação de MestradoCiências Ambientais